søndag 8. august 2010

I vårt vakre land ......

Som sikkert mange har fått med seg, så er eg glad i å reisa, oppleva nye stader, men og reisa tilbake til stader eg likar.
Eg har reist i mange år og etter kvart har eg besøkt 47 land. Men eg likar godt å feriera i Norge også, har vert i alle fylkene, og landet vårt har utruleg mykje fint å by på.

På tirsdag leverte vi barnebarn i Bergen og om ettermiddagen sette vi kursen mot Ålesund.

Vi måtte ha ei overnatting underveis. Her er vi ved enden av Jølstravatnet. Sjå kor fint det er !!!

Å køyra i Sogn og Fjordane/Møre og Romsdal er ei naturoppleving utanom det vanlege. Ut og inn fjordar omgitt av vakre høge fjell.

Det er ikkje berre bilar på vegane heller, denne gjengen møtte vi i Våtedalen.

ÅLESUND .. ein fasinerande by med ei dramatisk historie. Etter den store bybrannen i 1904, vart byen bygd opp igjen i jugendstil med tårn, spir og flotte utsmykningar.

Det var utruleg mange flotte bygningar.

Øverst på bildet ser du byfjellet Aksla, dit gjekk vi ......

.......oppover og oppover ......

...... heile 418 trappetrinn .......

Og du verden for ein utsikt då vi sto der aleine på toppen klokka ni om morningen !!

Vi besøkte Atlanterhavsparken også. Flott!! spesielt beliggenheten. (Men Akvariet i Bergen er bedre, syns eg ). Ellers så koste vi oss i byen. Det blei ørlite shopping også.

Og solnedgangen var eit nydelig syn. Vi var i byen i to dagar, så reiste vi heim igjen med mange nye inntrykk og hyggelige minne !
Ha ei flott veke !!
Klem fra Sigfrid

11 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Så flott rapport frå turen mot og i Ålesund :-)
Litt av ein trim å gå alle dei trappetrinna..
Kjekt dokke fekk godt vær.

Ha ei god ny veke!

Gry sa...

Fantastiske bilder! Det er rett og slett så en kan bli helt stum av beundring.. Hvilken natur!!! Ser ut til at dere har hatt en flott tur ;)) Så stilig inngangspartiet deres har blitt, den lemmen var jo bare så fin da! Tusen takk for koselig hilsen hos meg, ja en kan jo alltids drømme om nytt kjøkken.. ;) Ønsker deg en fin ny uke min venn! Klem Gry

Tovepia sa...

Jeg har jo hytte på nordmøre men har beveget meg alt for lite i fylket.
Skulle vært både i Ålesund, Kr.sund oftere, og Atlanterhavsveien har jeg aldri sett....
Dere fikk en flott tur.
Ha ei fin uke og klem fra meg;)

liven sa...

Hei!!
Her har du vært på tur igjen...og flotte bilder derfra!!
Så heldig du er som får reise og oppleve så mye!!
I min ungdom bodde jeg faktisk en periode i Jølster....et vakkert sted!!
Du har vel shoppet noen interiørsaker nå da Sigfrid ??

ha en fin kveld og ny uke :o)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Ja, vi har et flott og variert land. Nydelige bilder her :)

Daisys home sa...

Så masse skjønne bilder du viser her!fin blogg du har.Takker for kommentar inne hos meg,klem Sissel

Lappeline ♥ sa...

Vakre bilder ...vi har et vakkert land.
Ha en fin mandag

Klem

Mitt hvite hus sa...

Heisan

ja der er du med nye reisebrev... jammen har du fått reist en del ja..

Ålesund har jeg besøkt noen ganger i min ungdom... da bodde jeg i Molde... og Aksla ble flittig besøkt... en vakker utsikt derifra...


ønsker deg en fin nye uke O=)

klemmer =)

h.espe sa...

Åh, her kjente jeg meg jo igjen!!! Så masse flotte bilder fra vakre vestlandet :o) Gikk på skole både i Jølster og i Ålesund (eller rettere sagt Spjelkavik)så disse bildene bragte virkelig frem gode minner! Dere tok ikke turen via Hornindal på veien til Sunnmøre da - hi, hi, savnet nemlig bilder derifra...;o)

Ønsker deg en flott uke!

Klem fra Hildegunn

Anonym sa...

Så nydelige bilder du har tatt på en flott tur!
Imponert over at du har vært i så mange land,og besøkt alle fylkene i landet(...og tellet alle de trappetrinna:)

Elin | Draumesidene sa...

For ei flott Sunnmørsreklame! :) Tenk kor vakkert vi har det rundt oss her i Norge!

Klem E. :)